صدای یک ملت عدالتخواه از زبان میثم مطیعی شنیده شد

[ad_1]

صدای یک ملت عدالتخواه از زبان میثم مطیعی شنیده شد به گزارش روضه نیوز ؛ واکنش ها هنوز ادامه دارد. ماجرا از روز عید فطر آغاز شد. پیش از اقامه نماز عید توسط رهبر انقلاب ، به عادت مالوف چنین جلسه ای چند دقیقه ای یه مداحی اختصاص یافت. حاج میثم مطیعی پشت تریبون قرار گرفت و اشعاری مناجاتی و در حال و هوای ماه مبارک رمضان خواند. در ادامه اشعار اشاراتی هم به شرایط روز جامعه ، لزوم حمایت از اقشار مستضعف برخورد با مفسدین و عدم اعتماد به دشمن شده بود.


پس از این مراسم بود که جریاناتی در  فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شروع به جوسازی های گسترده علیه میثم مطیعی و مداحی اش کردند.  به دنبال این واکنش‌ها ، برخی از مداحان و ذاکران اهل‌بیت به حمایت از حاج میثم مطیعی و مداحی وی در روز عید فطر یادداشت‌ها و نقطه نظراتی را در صفحات خود منتشر کردند.


در ادامه تعدادی این واکنش هرا بخوانید:


صدای یک ملت عدالتخواه از زبان میثم مطیعی شنیده شد


واکنش حاج ماشاالله عابدی به مداحی روز عید فطر


به دنبال حملات ضد انقلاب و حامیان داخلی‌اش به اشعار انقلابی میثم مطیعی در مراسم روز عید فطر، حاج ماشاالله عابدی، مداح اهل بیت و هیئت محبان العباس (علیه السلام) تهران در حمایت از مطیعی گفت: سلام بر آقای دکتر میثم مطیعی استاد محترم دانشگاه و افتخار جامعه مداح، در راه خدا از هیچ چیز نترس و نلغز و بگو “هزار دشمنم ار می‌کنند قصد هلاک ….. گرم تو دوستی از دشمنان ندارم باک”.


پیام دکتر محمد حسین رجبی دوانی به دکتر میثم مطیعی


برادر انقلابی و عزیزم جناب آقای دکتر مطیعی سلام علیکم طاعات و عبادات شما قبول درگاه حق. عید سعید فطر مبارک. من به سهم خود از خواندن اشعار حماسی امروز شمادر نماز عید که همراه با ایمان و اعتقاد و شجاعت اجرا گردید صمیمانه تشکر و قدردانی میکنم.از اینکه بدون هراس از وادادگان سیاسی حاکم که از تشر دشمن به خود می لرزند ولی دلسوزان را ناجوانمردانه می کوبند و تحقیر میکنند مخاطب قرار داده و بدون کوچکترین توهینی حقایقی را به نظم بیان داشتید آفرین میگویم.معلوم است مدعیان دروغین اعتدال و اصلاحات که برای رسیدن به قدرت و بلعیدن آرای مردم از هیچ دروغ و تزویری حتی خیانت به تاریخ پر افتخار نظام دریغ نکردنداز بیان این حقایق برآشفته شوند و به شما زبان گویای حقایق بتازند. در موقعیتی که اینان برای رسیدن به هدف،از دروغ بستن به مولای متقیان امیر مومنان علی علیه السلام و  تحریف آن حضرت ابایی ندارند،نباید از روشنگری در باره بلاهایی که این خط سازش با بزک کردن برجام و تخریب نسل آینده با پذیرش سند ۲۰۳۰ و…به سر انقلاب و نظام آورده و می آورند کوتاهی کرد.خداوند نفس شما را در این راه قوت دهد.پیروز و موید باشید.


 


یادداشت تأمل ‌برانگیز حاج محمود کریمی برای میثم مطیعی


 بسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ


 امیـــرالمؤمنین علـى(علیه‌السلام) هسته خرمایى کاشت و فرمود : اى میثم وقتــى این دانه خـــرما نخــل تنومندی شــد، تـو را به آن مى‌بندند و آنقدر حـــق مى‌گویی کــه آخــر زبان تـــو را مــى‌برند . همانگونه شد و آن نخل هنــوز ثمــر مــى‌دهد . “محمود کریمى”


 


سعید حدادیان در واکنش به حواشی پیش آمده درباره اشعار میثم مطیعی در نماز عید سعید فطر:


جریان ستایشگری اهل بیت عصمت و طهارت (صلوات الله علیهم اجمعین)، موید به شعار شورانگیز “هیهات من الذله” است از این روی، تا قیام قیامت با جریان‌های نفاق و نیرنگ، تزویر و تکاثر در مبارزه خواهد بود. و لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ


 


یادداشت حاج مهدی سلحشور و سیدرضا نریمانی در حمایت از ستایشگری انقلابی


بسم الله الرحمن الرحیم


اِنْ ذُکرَ الْخَیْرُ کنْتُمْ اَوَّلَهُ وَ اَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْویهُ وَ مُنْتَهاهُ(زیارت جامعه کبیره)


اهل‌بیت علیهم السلام سرچشمه خیر هستند؛ و کسی که خداوند برایش خیر بخواهد نعمت بزرگ انتقادپذیری را به او عطا می نماید؛


إنَّ اللهَ إذَا اَرادَ بِعَبْدٍ خیراً، إذا عُوتِبَ قَبِلَ


هرگاه خداوند، خیر و خوبی بنده ای را بخواهد، او چنان می شود که اگر مورد عتاب و انتقاد قرار گرفت، می پذیرد.


تحف العقول، ص 481.


علی رغم آموزه های دین و سیره بزرگان ،متاسفانه جامعه ما اخیراً در بسیاری از مواقع  شاهد انتقادناپذیری و بلکه انتقادستیزی می باشد.


این روزها برخی پا را فراتر گذاشته و در برابر اشعار انتقادی یک ذاکر بااخلاص (صرف نظر از ملاحظات و نقدها) به جایگاه او که ذاکری اهل بیت علیهم السلام است هجوم می برند.


مسلماً این کار جز از کسانی که با انقلاب و مکتب اهلبیت دشمنی دارند، بر نمی آید.


دمل های چرکین حقد و کینه از انقلاب و مکتب اهل بیت هر از چند گاهی، منتظر یک بهانه اند تا دهن باز کرده و عقده های دیرین خود را به بیرون بریزند .باید مراقب باشیم.


مهدی سلحشور / سید رضا نریمانی


مخالفت با اشعار مطیعی مخالفت با چیست؟ / حاج محمدرضاغلامرضازاده


حاج محمدرضاغلامرضازاده در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با عرض سلام و احترام به سلایق و گرایش‌های مختلف سیاسی در اعزه گرامی به استحضار می‌رسانم که برخی از دوستان به حقیر گوشزد می‌کنند که در این بازی‌ها ورود نکنم و از این و آن دفاع نکنم و خویش را خرج هر کسی ننمایم…. ضمن احترام به این دسته از عزیزان محترم که همچون برادر دوستشان می‌دارم عرض می‌کنم همه ما طبق فرمایشات حضرت آقا موظفیم به دولت برخاسته از آراء ملت احترام بگذاریم. قطعاً رویه اینجانب و خیلی از دوستان گروه هم همین‌است….قطعاً ما مسیری جز مسیر حضرت آقا را نخواهیم پیمود… نکته فقط در این است تمام نکات آقا میثم ترجمان نظم گونه مجموع سخنرانی‌های حضرت آقاست که از گلوی آقای مطیعی خارج شد… اکنون سوال اینجاست مخالفت با اشعار مطیعی مخالفت با چیست؟ آیا مخالفت با شخص آقای مطیعی است که چرا سخنان رهبر را به شعر خوانده یا مخالفت با رهبر معظم انقلاب است؟ صدها میثم مطیعی‌ها فدای یک تار موی حضرت آقا…. برآشفتگی برخی از شخصیت‌ها، سایت‌ها و سیاسیون نشان می‌دهد که موضوع مخالفت با میثم نیست بلکه شکستن سنگر رهبری است با حمله به میثم…..از این رو بر همه دوستان ولایتمدار هوشمندانه لازم است که دقت کنیم تا به سنگر ولایت حمله نشود ….و اگر از امثال میثم مطیعی‌ها علی رغم احتمال اختلاف سلیقه در موضوعات خاص دفاع می‌شود به خاطر آنست که دشمن پندار فتح خاکریزهای بعدی را در سر نپروراند خوب به خاطر دارم دهه ۶۰ که خط حزب الله وقتی از هاشمی و دو سید حسینی دفاع میکردند منظورشان دفاع از خاکریز اول خط حضرت امام بود… البته آقای میثم هم خودرا در مقام قیاس با آن عزیزان نمیبینند ولی بحث حمایت از ولایت درهر زمان شکل و شمایل خاص به خود پیدا می‌کنه…. امیدوارم دوستان موافق و مخالف عنصر (حمایت از ولایت) را در لابلای مطالب حقیر سراپاتقصیر را دریافته باشند…با عرض پوزش از تسدیع وقت عزیزان


 


نوشته‌ای در مورد حواشی عید فطر


بسم الله الرحمن الرحیم


“هنر دمیدن روح تعهد در کالبد جامعه است” این سخن معمار کبیر نظام اسلامی و کسی است که تمام هم و غمش نابودی نظام سلطه بود؛ بر همین مبناست که کانون نشر حقیقت هنر به تمام معنا در عاشوراست که در امتداد تاریخ ، دمنده‌ی روح قیام و حرکت به تن رنجور بشریت است.


هنرمند عاشورایی بدلیل روح لطیف و ذوق حساسش همیشه در گنگره های بلند افکار جامعه در حال رصد خوبیها، بدیها، ضعفها و قوتهای جامعه است، مواردی که افکار عمومی جامعه دیرتر متوجه،یا اصلا متوجه نمی شوند و هنرمند آنها را در مواقع خطر برای پیشگیری از آسیبهای آینده به فریاد تبدیل می نماید.


هنرمند در حقیقت واژه‌ی مقدسی است که بدلیل قدرت و تأثیر فوق العاده در بیداری و هوشیاری جامعه، معمولا دیکتاتورها در صدد بستن دهان و شکستن قلم یا خریدن او بر آمده و می آیند.


مقابله با روح تعهد هنرمند با پول یا زور توسط دولتها، بیانگر خیانت پنهانی است که از افشای آن بین مردم وحشت دارند. دولت‌های سالم از فریادهای بجا و احیانا بیجای برخاسته از سوز هنر متعهدانه استقبال می کند و بعکس دولتهای دیکتاتور وابسته فکری در رفتار و گفتار به نظام سلطه با لباس آزادی سر می برند یا به ابتذال شهوت و شهرت سوق می دهند.


ترویج چاپلوسی، تراشیدن قداستهای تصنعی و بزک کردن چهره های دولتهای دیکتاتور و اشرافیگر توسط هنرمند نمایانی که از هنر پوششی برای ارضاء عقده های روانی شهوت و شهرت خود هستند، مصیبت بزرگی است که نظام سلطه و مدرنیته مروج ان است.


در تمدن جدید امروز نظام سلطه با ابزار رسانه در قالب هنر بیشتر از اسلحه نظامی بشریت را سربریده و به اسارت برده است، که جای دفاع و انکار نیست.


همجه سازماندهی و مدیریت شده علیه تجلی هنر عاشورایی جز از دولت های دیکتاتور اشرافیگر وابسته به نظام سلطه بروز نمی کند.


نیروهای انقلاب و اسلام و نظام باید به سرعت با اتخاد تاکتیک لازم از لاک انغعال تصنعی دولت ساز، به تهاجم منطقی انقلابی تغییر موضع دهند؛ شکست جریان سازش و پیروزی جریان حق و انقلاب وعده خداوند و عنایت امام زمان علیه السلام است، لذا پیروزی قطعی خواهد بود ولی تعلل هزینه را سخت و پیروزی را دیر رس خواهد نمود.


سیدحسین آقامیری


یادداشت دکتر حشمت‌الله قنبری درباره حواشی ایجاد شده برای حاج میثم مطیعی


سالیانی‌است که دکتر میثم مطیعى را از نزدیک مى‌شناسم. شخصیتى عالم، دانا و داراى اخلاق و منش والاى انسانى، مودب، شجاع و زبانى آمیخته با حیا و احترام. در روز عید سعید فطر اشعارى حماسى و آمیخته با غیرت دینى شاعران جوان و رویش‌هاى مبارک انقلاب اسلامى را با شور دل‌انگیزى خواند و نمى‌دانم چرا عده‌اى را ناخوشایند آمد؟!


ایرادى که براى جلب عواطف ساخته و به کار میافتد این‌ است که روز عید رمضان موقعیت مناسب این اشعار و اذکار نبود! و نباید با اشاره مستقیم به صف اولی‌ها بعضى از ابیات خوانده مى شد! امان از صف اولی‌ها؟! که اینقدر نازشان زیاد و نیازشان به انذار کم است! نه به کلاسشان مى‌خورد صف دوم به بعد بنشینند و نه دلشان مى‌آید از صف دوم به بعدی‌ها به آنها نزدیک شوند. بعد هم تو هر ریز و درشتى از هر عیب و نقص را که برمى‌شمارى خود را مخاطب مى‌گیرند و برافروخته مى‌شوند، آنچنان که گویى خودشان هم خوبی‌ها و محاسن و اخوت و خوب بودن‌ها را باور ندارند.


راستش دلم نگران میثم نیست، این چند روز التهاب مى‌گذرد و این اهانت‌ها و گستاخی‌ها درس‌آموز زندگى او خواهد شد، میثم تازه اول راه است و راه درازى پیش روى اوست، او تفاوت‌هاى دنیاى مجازى و حقیقى را مى‌فهمد و به سرعت از دالان‌هاى عنکبوتى خواهد گذشت و شیرینى حقیقتى را که با دوستانش بر کام ملت ایران نشاندند خواهد چشید؛ ولى من غصه‌دار آنهایى هستم که به خودشان حتى گمان خوب هم نمى‌برند و آنقدر در دنیایى که دیگران برایشان ساخته‌اند سر به زیر هستند که خورشید را نمى‌بینند.


نگران میثم نیستم، میثم نگرانى ندارد، زبانش خریدار ندارد که دارد، دلش آباد نیست که هست، انقلاب هم خاطرش را آسوده ساخته، عبیدالله بن زیاد مرده است، عمرو بن حریث هم با تمام ننگ‌هایش سر به خاک نهاده، و نخل وجود میثم خرمافروش هم که شاخه‌هاى پر خرمایش را بر اهالى ایمان ارزان کرده است. میثم چه مى‌خواهد؟! ارث پدرش را؟! که دارد! همین دل پاک و سینه چاک و زبان گویا و مشعل هدایتى که عالم افروز است. همیشه سلامت و در مسیر هدایت و سعادت استوار بماند.


نظر علیرضا قزوه درباره مداحی میثم مطیعی


علیرضا قزوه، شاعرو مدیر دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری در خصوص شعری که میثم مطیعی در روز عید فطر خواند و حواشی پیرامون آن گفت: مسلماً شعری را که میثم مطیعی خواند، تایید می کنم. شعر خوبی بود که آن را چهار نفر از شاعران خوب کشورمان سروده بودند. برخی می گویند زمانش نبود که این شعر خوانده شود. چرا زمانش بود. وی افزود: شعری که در روز عید فطر توسط میثم مطیعی خوانده شد، از جهت ادبی خوب بود. هرچهار شاعری که این شعر را سرودند، می شناسم.جزء شاعران خوب هستند.در شعر انقلاب بخشی به عنوان شعر اعتراض داریم. این شعر در شعر اعتراض می گنجد.این نوع شعر در ادبیات فارسی و ادبیات جهان سابقه دارد.شاعر باید اعتراض داشته باشد و این شعر، شعر بسیار خوبی بود.فقط به صنایع ادبی در همان بیت « برد-برد» نگاه می کردم دیدم آرایه ادبی را خوب به کار برده است. این شاعر با اشاره به آرایه های ادبی یکی از ابیات شعری که میثم مطیعی در روز عید فطر خوانده بود، اظهار داشت: در همان بیت « برد-برد» فقط 10 بار حرف « ر » و 9 بار حرف « گ » و 8 بار حرف « ب » تکرار شده بود. این مسئله در واج آرایی اهمیت دارد.برخی می گویند شعر ضعیفی بود.از نظر من این اثر شعر بسیار پخته و قوی ای بود.بعضی ها سر و صدا می کنند و می گویند شعر سست بود. شعر بسیار موضع دار و خوبی بود. شعر انقلاب باید اینگونه باشد این هایی که می گویند این شعر به ما برخورده است. بی خود به این افراد برخورد. قزوه ادامه داد: از شعری که در روز عید فطر خوانده شد و شاعر آن دفاع می کنم. مداحش، فردی تحصیلکرده و انقلابی است. در جهان عرب وی را می شناسند.بسیاری از مداحان ما پایشان را از ایران بیرون نگذاشتند. این مداح در عراق،یمن و سوریه و لبنان شناخته شده است.شعرهایش را می خوانند. میثم مطیعی مداح تحصیلکرده و باسوادی است. آقای سیار در شعر و آقای مودب در شعر سپید و کلاسیک ما حرفی برای گفتن دارند میلاد عرفانپور هم جزء شاعران جوان خوب ما است این افراد جزء بهترین سرمایه های انقلاب هستند. هم اکنون تحمل مخالفان بسیار کم شده است دولتی را سراغ ندارم که به اندازه این دولت و حامیانش نسبت به مخالفان کم طاقت باشند. دولت قبل از شما عکسش را آتش زدند. در مقابل این کار می خندید. این مسئله خیلی جای صحبت دارد. هر دولتی باشد باید بیشتر از این در مقابل مخالف تحمل داشته باشد. این ها خودشان مشکل دارند این واکنش معنی ندارد و باید تحملتان را بیشترکنید.


 


یادداشت حاج عبدالرضا هلالی در حمایت از حاج میثم مطیعی: مداح بی خیال به درد نمی‌خورد


در جامعه ما همه شعار می‌دهند که «انتقاد» خوب است. همه مدعی اند که تحمل شنیدن انتقاد را دارند .اما، در واقع «همه قابل انتقادند به جز خودمان». این هم از قواعد نانوشته ی جامعه ماست. اگر ما یک انتقاد بسیار معمولی از یک مدیر و یا حتی یک دوست بشنویم؟! باید اول با ما بودنش را ثابت کند و گرنه او دشمن ماست . با این وصف می توان یک قاعده دیگر هم از این رفتارها استخراج کرد که : «هر چه آدم ها کوچک تر می شوند، تحمل شان نسبت به شنیدن انتقاد کم تر میشود» آدم کوچک در مقابل منتقد ، قدرت نمایی می کند تا منتقدین دیگر حساب کار دستشان بیاید. از آنجا که جمهوری اسلامی ، باید جمهوری آدم های بزرگ باشد .ما باید تحمل مخالف و مخالفت را داشته باشیم . اینگونه حتا قیچی باغبانی هم ، که دشمن بزرگ شمشاد هاست ، دوست واقعی شان میشود چرا که با به نقد کشیدن و هرس کردن شمشادها باعث رشد و نمو آنها میشود و شکل های زیبایی به شمشادها می‌دهد .همه میدانیم که عصبانیت ما نباید باعث بسته شدن دهان منتقدانمان شود که اینگونه سکوتی ، نعره هایی بزرگ را به دنبال خواهد داشت . ما باید یاد بگیریم که برای رشد یکدیگر از هم انتقاد کنیم و لازمه این یادگیری تعامل در فضای آزاد و با زبانی رها شده از سلطه است .در جامعه ایی که پر از تعصبات دینی و مذهبی ، قومی و قبیله یست، قدرت نقد پذیری در آن کم خواهد شد و دوستی ها از بین خواهد رفت . در این حالت مردم در ذهن ما به دو دسته تقسیم می شوند ، موافقان و مخالفان ما، و درست همینجاست که خود من ترازوی حق و باطل میشوم و می‌پندارم که فقط فکر و اندیشه من است که حق را از باطل تشخیص میدهد و این تعصب ورزی و عدم نقد پذیری و گوش ندادن ، شروع نزاع و درگیریهای بعدی خواهد شد . بنده با وجود مخالفت با بعضی از سیاست های آقای روحانی ، در شب پیروزی انتخاباتی ایشان شیرینی پخش کردم تا کام کسی تلخ نشود هرچند مورد شماتت و سرزنش خیلی از دوستان قرار گرفتم اما چون در پست های قبلی خودم، گفته بودم : با اینکه با شما مخالفم اما جانم را میدهم تا مخالف من حرفش را بزند تا آخر ایستادم ، پس حالا نوبت آنهاست که روی حرفشان بایستند و حرفهای مخالفشان را بپذیرند و به جان بخرند . مردم عزیز…مداح بى خیال به درد نمیخورد و میشود ناظر شهادت در روز واقعه…در آخر قسمت هاى زیادى از شعر شنیده نشد و تنها چند بیت آن دستمایه سیاسیون شد.


حمایت حاج مصطفی خورسندی از حاج میثم مطیعی


بسمه تعالی


 علی علیه السلام: لاتترکوا الامربالمعروف والنهی عن المنکر ، فیولی علیکم شرارکم ، ثم تدعون ، فلا یستجاب لکم 


 با سلام و درود به روح بلند و ملکوتی امام راحل (ره) شهیدان والامقام هفتم تیر بویژه سید شهیدان انقلاب شهید مظلوم دکتر بهشتی که زبان گویای مردم مظلوم و مدافع حکم الهی  امر به معروف و نهی از منکر بودند


 مدیحه سرا و ذاکر با اخلاص آستان مقدس اهل البیت علیه السلام   جناب آقای دکتر حاج میثم مطیعی زید عزه


بدینوسیله مراتب تقدیر و تشکر خود را از اجرای بسیار زیبا و انتخاب اشعاری مناسب در روز عید فطر که نشأت گرفته از روحیه ی انقلابی و با بصیرت حضرتعالی بود را اعلام می دارم .


 باتوجه به وجوب شرعی امر به معروف و نهی از منکر  امام حسین علیه السلام می  فرمایند: من احبک نهاک و من ابغضک اغراک  (کسی که شما را دوست دارد از شما انتقاد و شما را نهی از منکر می کند و کسی که با شما دشمن است از شما تعریف و تمجید بی جهت  میکند تا مغرور شوید)


 همه ما نسبت به امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ی شرعی داریم  هنرمندان عزیز به زبان هنر، علمای گرانقدر با خطابه و مداحان و شاعران اهل البیت ع  که رسانه ی بی بدیل شیعه هستند لازم است به زبان شعر این فریضه ی مظلوم را از مظلومیت خارج کنند.


شما برادر عالم و تحصیل کرده با روحیه ی اسلامی و انقلابی به بیان حرف دل مومنین و دلسوزان نظام پرداختید که هر ذاکر با بصیرت و ولایت مدار هم به جای شما بود به همین شیوه ی خداپسندانه عمل می کرد.


 بسیار جای تعجب است چرا بعضی برآشفته شدند؟ چرا شنیدن حقایق برای بعضی سخت شده؟  بنده به عنوان مسئول کانون مداحان و شاعران آئینی  کشور و مدیرعامل خانه مداحان اهل البیت ع با ده ها هزار عضو و صدها دفتر فعال در سراسر کشور  توجه همه ی مسئولین محترم  نظام را به این موضوع جلب می نمایم که هرجا که لازم باشد ذاکران و شاعران انقلابی و بصیر به بیان حقایق جامعه خواهند پرداخت و ذره ای در دفاع از حقوق حقه ی مردم مظلوم و مومن ایران اسلامی کوتاه نخواهند آمد .


 لازم است یادآوری کنم ما پیگیر حقوق های نجومی،  سند ٢٠٣٠، رفع بیکاری، علت گرانی اجناس و واردات بی رویه  ، علت تعطیلی بعضی مراکز تولیدی  ، فرجام برجام و دیگر امور تا حصول نتیجه به نفع مستضعفین و قشر زحمتکش جامعه خواهیم بود و اینگونه جو سازی ها و فرافکنی ها مارا از مطالبات به حق مردم عزیز دور نخواهد کرد


 


جواد مقدم از میثم مطیعی حمایت کرد


مداح برجسته کشور در صفحه اینستاگرام خودش از ستایشگری بلامنازع حاج میثم مطیعی در نماز عید فطر با استفاده از عبارت از “بیان حقیقت نمی‌‌ترسیم”، حمایت کرد.


 


واکنش احمد واعظی درباره شعرخوانی مطیعی


مداح اهل‌بیت(ع) نوشت: فارغ از بحث‌های تخصصی و حاشیه‌ای در خواندن و شعر آقای میثم مطیعی در مراسم عیدفطر هرچه دیدم و شنیدم خلاف ادب و توهینی نبود. ولی متاسفانه دراین کشور و با سبقه ولایی و فرهنگی صدها ساله از سوی عده‌ای با حجم وسیعی از بداخلاقی، ناسزاگویی و دشنام روبرو شد که هرگز در شان این مرز و بوم کهن و ملت والایش نبود.


یادداشت حاج امیر عباسی درباره حواشی اخیر


 با توجه به هجمه‌های بسیار زیادی که بعد از شعر خوانی حاج میثم مطیعی پیش از اقامه نماز عید سعید فطر توسط رهبر معظم انقلاب به ایشان شد،لازم دیدم موضع خودم را نسبت به این موضوع با زبان ساده و به طور صریح اعلام کنم.


 فکر نمی‌کنم تا به حال کسی از بنده بیشتر در کنار حاج میثم بوده و کسی از بنده بیشتر به روحیات ایشان در فضای نوکری سیدالشهدا علیه السلام آشنا باشد. بر خلاف ادعاهایی که در مورد ایشان شده بنده در اینجا،شهادت میدهم ایشان در طول سالهای نوکری حتی یک مورد هم در پیِ منافع دنیایی نبوده و مطمئناً نخواهد بود. از اول کار هم هدفش این بود که گفتمان انقلاب اسلامی را در فضای نوحه خوانی و مدیحه سرایی نهادینه کند و بحمدلله تا به امروز در این زمینه موفق بوده است. خب،ما با دوستانی سر و کار داریم که بارها عنوان کرده اند که ما نقدپذیریم و پناه می بریم به خدا از بستن دهان منتقدان و حرفای اینچنینی، من سؤالم از اهانت کنندگان به میثم این است شما کجای کلام ایشان را توهین فرض کردید که دریایی از اهانت ها را به جانب او روانه داشتید؟ آیا بیان مؤدبانه واقعیت‌های جامعه توهین است؟ ما چه زمانی باید بین انتقاد محترمانه و توهین فرق قائل شویم؟ ما قبلاً عرض کردیم که با حرکات عدهٔ قلیلی در روز قدس موافق نبوده و نیستیم و اینگونه حرکات را صحیح ندانسته و آنرا محکوم می‌کنیم. ولی بالاخره باید حدّ و مرز توهین و انتقاد معلوم باشد. اینکه نمی‌شود که اگر یک بازیگر از طیف فکریِ متمایل به جریان غرب بیاید و جریان انقلاب را به باد طعنه و استهزا بگیرد برایش کف و سوت زده و او را روشنفکر بخوانند بعد یک مداح تحصیلکرده متعلقِ به جریانِ اصیل انقلاب اسلامی بیاید و محترمانه حرف دل محرومین و مستضعفین را بیان کند جواب او را با فحش و استهزاء بدهند. پس انتقاد پذیری کجا رفت؟ پس تحمّل نظر مخالف چه شد؟ وَ کلام پایانی اینکه هر چند که از مدّعیان انتقاد پذیری،آزادی بیان و روشنفکری توقّع نمیرفت که با یک انتقاد مؤدبانه چنین برخوردهای ناروا و ناشایستی داشته باشند وَ هر چند ما از توهین‌های بسیار زیادی که به میثم شد دلگیر و ناراحت هستیم، ولی اشتباه برداشت نشود. بحث اصلی ما اصلاً هجمه به شخصِ میثم مطیعی نیست. صدها همچون بنده و میثم و امثال ما فدای اسلام و قرآن و اهل بیت علیهم السلام بحث ما بحث زنده نگه داشتنِ گفتمان انقلاب اسلامی وَ احیای آرمانهای به فراموشی سپرده شدهٔ حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری است. ما دنبال این هستیم که برای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی کار کنیم و به مدد الهی تا آخرین لحظه حیات دنیاییمان این مسیر را با یا حسین و یا زهرا خواهیم پیمود. از خدای منّان خواستارم که به همه ما توفیق بندگی و طاعت در راه تقرّب ذات اقدسش عنایت کند و عاقبت ما را در این مسیر پر فیض و نورانی با شهادت ختم به خیر بگرداند. به برکتِ صلوات بر محمد و آل محمد 


 


یادداشت حاج‌مهدی‌رسولی در حمایت از حاج میثم مطیعی: مداحی فرصت امر به معروف و نهی از منکر است


 بسمه تعالی


 حکایت قول سدید و نقدمنصافه گویی در روزگار ما غریب است و تلخ…


 بیان سخن پابرهنگان از تریبون اقامه حق آزاردهنده و باعث رنجش خاطر بسیار صاحبان قدرت شد که جای اندکی درنگ و تعجب و توجه دارد. حواشی امروز نمازعیدفطر سبب مرور چندین سؤال شد که: آیا حق نقد برای همه و در هر رسانه‌ای محفوظ است الا رسانه منحصربه‌فرد شیعه؟ آیا تریبون مداحی جای مناسبی برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیست؟ آیا دوستان قائل نیستند مصداق اعلی و اتم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نقد مسئولان و صاحبان قدرت است؟ آیا رسالت ذاکرین اهل‌بیت(ع) غیراز رسیدن از اقامه عزا به اقامه حق است… از مولایمان آموختیم و با مولایمان عهد بستیم که برای پی‌گیری امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از جایگاه منبر و روضه یعنی این رسانه منحصربه‌فرد شیعه که اولی‌تر از هرجایی برای مطالبه حق مردم و مستضعفین است، انجام وظیفه کنیم، که وظیفه مداح رسیدن از اقامه عزا به اقامه حق است چرا که ما فرزندان حقیم. اگر فرزدق، فرزدق است، برای این که به موقع حرف زد و این‌گونه است که پرچم مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی بر دوش مادحان و ذاکران می‌باشد تا زبان گویای دین و مستضعفین و پابرهنگان باشند. امت حزب‌الله، پیروان مکتب امام‌روح‌الله(ره) و فرزندان حزب‌اللهی و انقلابی امام‌خامنه‌ای(حفظه‌الله) توجه داشته باشیم که شاید عزیزی هم به نحوی بر این ابیات نقدی دارد، اشکالی ندارد می‌تواند بیان کند، مسأله مهم این است که نباید دراین های‌وهوی جای سؤال‌کننده و پاسخ‌دهنده عوض و گم بشود…! باید توجه داشت که مسئولان جمهوری اسلامی که این مسئولیت‌ها از پی ثمررسیدن خون شهیدان به دست آن‌ها امانت رسیده است، امروز باید بیشتر از روزهای قبل پاسخ‌گوی مطالبات رهبری و مردم باشند و تمام تلاش خود را ارزانی بدارند.


 


یادداشت دکتر محمدمهدی سیار (یکی از شاعران شعر عید فطر ۱۳۹۶) درباره مداحی حماسی و عدالتخواهانه دکتر میثم مطیعی


خدای مهربان را شاکرم که بار دیگر توفیق یافتیم در این عید فرخنده و از تریبون شعر فارسی، بخشی از دردها و حرف‎های این مردم رنج‎کشیده و این انقلاب مظلوم را بازگوکنیم. این مثنوی نیز یکی از سلسله سروده‌های جمعی است که برای برنامه‎های مهم مداح اهل بیت (علیهم السلام) دکتر #میثم_مطیعی مثنوی‎هایی با درون‌مایۀ اجتماعی و ناظر به مسائل روز سروده‌ایم. اکثر این مثنوی‎ها همزمان با وقایع مهمی مثل 22بهمن، انتخابات ریاست جمهوری، روز قدس و عیدفطر در سال‎های اخیر اجرا و با استقبال فراوان مردمی مواجه شدند . مثنوی امروز نیز بارها تکبیر و تشویق نمازگزاران تهران را برانگیخت و با تحسین شخصیت‌های برجستۀ نظام از طیف‌ها و سلیقه‌های گوناگون سیاسی نیز مواجه شد، همان‌هایی که مخاطب بیت‌های «ای دوستان که در صف اول نشسته‌اید» و «ای نشسته صف اول! نکنی خود را گم» بودند. بد نیست بدانید بلافاصله پس از اجرای شعر، یک عضو ارشد تیم مذاکره‌کنندۀ هسته‌ای این شعر را «عالی» خواند و یکی از فرماندهان ارشد نظامی برد این شعر را فراتر از موشک‌ها برآورد کرد.


شنیده‌ام بعضی از صفحات و رسانه‎های عموما تندروی سیاسی این شعر را دشمنی و توهین به رئیس‎جمهور محترم جناب آقای روحانی تلقی کرده‎‎اند. حقیقتا نمی‌دانم کدام بیت یا ابیات از این مثنوی حدودا هفتادبیتی را می‌توان مصداق چنین برچسبی دانست. در حالیکه تلاش ما و جناب آقای مطیعی همواره این بوده که ضمن بیان نقدها و درد دل‎های مردم خطاب به مسولان دولت و قوه قضاییه (در مباحثی همچون کار، حقوق کارگران و عدالت و مبارزه با فساد و زمینخواری) رویکردی خیرخواهانه و همدلانه نسبت به «صف اول‌نشینان» داشته باشیم و نوک تیز حملات به سوی دشمن خارجی به ویژه آمریکا، اسرائیل و داعش باشد. بیت مربوط به «روح و جسم برجام» که شاید تندترین بیت این مثنوی به‌حساب آید ترجمه‌ای‌ست ساده از متن نامۀ «دکتر #محمدجواد_ظریف به خانم #موگرینی در اعتراض به «تحریم‌های جدید سنا». این رویکرد همدلانه به گونه‌ای بوده است که برای مثال عده‎ای از مخاطبان، مثنوی انتخابات با عنوان «جشن جمهوریت» -که پیش از تایید رسمی انتخابات ریاست جمهوری اخیر توسط شورای نگهبان سروده و اجرا شد- را هواداری محض از دکتر حسن روحانی تلقی کردند، به خاطر ابیاتی چون:


هست ملت همه یار تو، چه باک از دشمن


همه هستیم کنار تو، چه باک از دشمن


نکتۀ جالبی از احتیاط و و روحیۀ فراجناحی آقای مطیعی که باید متذکر شوم این است که در بیتی از همین شعر عید فطر، آنجا که به موضوع «بیست‎سی» پرداخته بودیم، از استعاره‎ای برای نشان دادن ناکارآمدیِ نسخه‌های غربی تعلیم و تربیت استفاده شده بود، اما آقای مطیعی با این استدلال که از این بیت ممکن است جسارتی به رییس جمهور محترم برداشت شود (با اینکه ابیات قبل و بعد کاملا مرجع این استعاره را که غربیان هستند روشن می‌کرد ) و موجب سوءاستفاده شود، این بیت را حذف کرد.


“بیست سی” چیست که تعلیم جهان، از دل ماست


هان که جمهوری اسلامی ایران اینجاست


اگر از غرب رسد نسخه، خودش بیماری ست


قرص خواب است ولی چارۀ ما بیداری ست


نور خورشید طلب حاجت مهتابی نیست


که دوا در کف هر دکتر قلابی نیست!


چنانچه می‎بینید معنای استعارۀ «دکتر قلابی» در بیت سوم کاملا روشن است و به نسخه‎نویسی بیگانگان برای فرهنگ سرزمین ما اشاره دارد، اما با اینحال آقای مطیعی برای رعایت چنین احتیاط‎هایی از خواندن آن سر باز زدند. سخن آخر اینکه، از نقد برادرانه نباید ترسید، آنچه ترس دارد و به نقدهای تند و مغرضانه دامن می‎زند، سرکوب و تحریف هرگونه نقد منصفانه است.


 


یادداشت‌ حاج ابوذر بیوکافی در مورد حاشیه ی شعرخوانی میثم مطیعی در مراسم نماز عید فطر


بسم الله الرحمن الرحیم


 ما مداح حقایق هستیم و تابع پیشوایان و‌ موالیان خویش عمل خواهیم کرد. بعضی از آقایان این را بدانند که با موضعی که گرفتند به همه نشان دادند فهمِ از نماز و تریبون شان اشکال دارد.خواندن سیره اهل بیت علیهم السلام در این باره، به نظر جواب خواهد داد. اگر نقد مسئولان و مدیرانی که تصمیمات نادرست اتخاذ کرده اند در مسجد و از منبر رسول الله خطاست پس چرا امیرالمومنین علیه السلام این کار را انجام میدادند و چرا امام سجاد علیه السلام بر فراز منبر پیامبر خدا؛ در شام در حضور یزید ملعون روشنگری نمود؟ پس بفرمایید که جمهوریت و اسلامیت تعطیل است و تاکنون اشتباه فکر میکردیم که اینجا جمهوری اسلامی است! امر به معروف و ‌نهی از منکر هم که دیگر هیچ …آقایان اینجا نظام دیکتاتوری نیست که مردم حق نقد و مطالبه از مدیران و حاکمانشان را در چارچوب ادب و متانت نداشته باشند.اگر از این روحیه و روال ناراحت میشوید تشریف ببرید کمی آنطرف تر پست و منصب بگیرید، عربستان سعودی را عرض می کنم.ظاهرا برای کسانی که دین را وارونه و بر اساس میل شخصی خود معرفی می کنند و از منتقد می هراسند آنجا بهتر است! ما باز هم به این جمله مولا عمل خواهیم کرد؛ «در گفتن حقایق دوران صریح باش؛ از طعنه و ملامت بیگانگان نترس. برادر عزیزم آقای میثم مطیعی؛ شجاعت شما و درایت شاعران آن شعر ستودنی است و خداوند روز به روز به حنجره تان برکت بدهد. میثم مطیعی تنها نیست و این راه پر خیر و بهجت ادامه خواهد داشت.


یادداشت حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسوی مطلق در حمایت از حاج میثم مطیعی


بِسْم الله الرحمن الرحیم


قابل توجه آقایان: هم شناسنامه دارد؛ هم سواد دارد؛ هم رسالت مدح و شعر افشاگری أموری است که حیثیت مکتب عزتمند اهل بیت را زیر سوال می‌برد؛ هم اجرای روز عیدفطر مرگ شعار زنده باد مخالف من را از زبان اهل شعار اعلام کرد؛ هم ضمیر مرجع خودش را پیدا کرد؛ و هم اینکه زبان میثم در کام میلیون ها نفر قرار دارد؛ میثم تنها نیست ؛چون :ازادی،عقلانیت،شجاعت و رسالت ابلاغ پیام انقلاب در مبارزه با ذلت و استکبار ستیزی در خون فرزندان انقلاب جاری و ساری است.


جناب دکتر میثم مطیعی خدا قوت ؛جانا سخن از زبان ما میگوئی.


 


عبارت‌هایی که سیدمهدی میرداماد در صفحه اینستاگرام خودش منتشر کرد


پس از عرض سلام


دستگاه نوکرى سیدالشهدا بسیار محترم و مقدس است


در جامعه اى که ادعاى آزادى بیان مطرح میشود به خاطر چند بیت شعر نقد آنهم منصفانه و با رعایت أدب و منطق نباید چنین تند و بى رحمانه به ذاکر اهل بیت حمله کرد. میثم عزیز استوار و ثابت قدم باش لاتخف ولا تحزن. امیدوارم همه گوش به فرمان آقا باشیم و نگاهمان به کلام رهبرمان باشد تا عاقبت بخیر شویم.


التماس دعا


حمایت حاج روح‌الله بهمنی از مداحی روز عید فطر ؛ از طعنه و ملامت بیگانگان نترس



در گفتن حقایق دوران صریح باش؛ از طعنه و ملامت بیگانگان نترس . گاهى حمایت از یک فرد هزار و یک دلیل نمی‌خواهد؛ فقط یک دلیل کافیست. تخریب و حمله تمام رسانه هاى ضد نظام به این نوکر امام حسین(ع) که منتسب به جریان مداحى کشور است امتداد تخریب‌هاى سالیان اخیر جریان رادیکال وابسته اتاق فکرهاى غربى به نوکران امام حسین(ع) است. شاید انتقاداتى داشته باشیم اما امروز روز حمایت از انتقادى است که حرف دل همه انقلابى‌ها بود.


 


حمایت مهدی فاطمی از حاج میثم مطیعی


بسم الله الرحمن اررحیم


برحنجره های پاکتان مینازیم    بر چهره ی تابناکتان مینازیم


ای داربدوشان زمان،مدّاحان براین دل سینه چاکتان مینازیم


آقای دکتر میثم‌ مطیعی


بحمدلله از افتخارات شما نوکرِ با سواد اهلبیت(ع) بودن است. و این‌ علم و سواد ممکن است برای شما دردسر ساز شود. تا جائیکه اسلاف جور و ستم و زبان بریدن، حتی کمر به بُریدن زبان شما ببندند.


مگر داعشی ها مانند اجداد نحث خود، هنده وار جگر حمزه نخوردند و سر نبریدند. مگر مانند اعراب جاهلی در یمن و فلسطین و میانمار، کودک زنده به گور کردن برایشان سهل، مگر کودک زنده زنده نسوزاندند.


از شعار زنده باد منتقد، برای تخریب منتقد و مظلوم نمائی طوری دم‌ می زنند که گویا به شعور و عقل مردم ایمان ندارند.


تو میثم تماری شدی که فرق عمده ای میان تو و میثم مولا علی(ع) وجود دارد و آن اینکه میثم به دار آویخته ی مولا، تنها بود ولی شخص میثم مطیعی حمایت تمامی هم لباسهای خود را دارد.


ما در آتش به اختیار فرهنگی و کارِ درست و تمیز انجام دادن با تو هم سنگریم هم راهیم، هم صدائیم و تا آخر پشتیبان خواهیم بود.


در عشق،  هنرهای بدیعی داریم


دریاری حق طیف وسیعی داریم


درنسل قدیم،حاج منصور وکنون


مائیم که میثم مطیعی داریم


 


 


 


 


منبع: عقیق


[ad_2]

لینک منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *